RMA-procedure BNS Data Logistics
Aandachtspunten voor het afhandelen van retourzendingen
BNS is een groothandel en levert uitsluitend aan wederverkopers, installateurs en integrators. Er kunnen derhalve geen consumentenrechten worden ontleend aan de door BNS verkochte goederen.
U kunt een RMA aanvragen bij een DOA (Dead On Arrival), een defect binnen de garantie, een defect buiten de garantie of bij een onjuiste levering.
- Om een RMA aan te vragen, stuur een e-mail naar RMA@BNS.NL
- Een RMA wordt alleen verwerkt als de e-mail de volgende gegevens bevat: contactpersoon, bedrijfsnaam, ordernummer, serienummer en/of MAC-adres en gedetailleerde probleembeschrijving
- Na goedkeuring van de RMA-aanvraag ontvangt u een RMA-formulier met nummer.
- Het product met retourlabel dient binnen 14 werkdagen in ons bezit te zijn.
- BNS is niet aansprakelijk voor verlies van gegevens op de aangeboden producten. Wij raden u aan om gebruikersgegevens op het te retourneren product te beveiligen. Het kan voorkomen dat, als gevolg van ons technologische proces, alle gegevens verloren gaan.
- Producten die niet zijn aangevraagd of die anders lijken dan aangevraagd via de RMA-procedure, worden geretourneerd. Let op, hier zijn kosten aan verbonden.
- Eigen RMA-formulieren worden niet verwerkt.
- Verpakking , bij verkeerd bestelde producten of commerciële retourzendingen moet het product ongeopend en origineel verpakt zijn, altijd in een omdoos retour gestuurd worden (geen labels of andere stickers tekst op de originele doos). Indien dit niet het geval is, dan valt dit niet onder een verkeerd ontvangen product, er worden verlieskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor producten die kapot, beschadigd, beschreven en/of bedekt zijn
Beoordeling RMA
Na ontvangst van uw RMA-aanvraag beoordelen wij of de door u opgegeven reden geldig is om het product naar ons te sturen. Acceptatie van de RMA betekent niet dat wij geloven dat de opgegeven reden ook correct is. Na ontvangst van de RMA-zending beoordeelt BNS of er een claim kan worden ingediend onder garantie en/of reparatie.
DOA (dood bij aankomst)
Een DOA-product is een product dat bij ontvangst defect lijkt te zijn. Het defecte product moet binnen 5 werkdagen na ontvangst worden gemeld via de RMA-procedure. Nadat u een RMA-formulier hebt ontvangen, kunt u het product retourneren. Het product moet compleet met alle accessoires in de originele verpakkingsmaterialen van het betreffende product worden geretourneerd.
Indien het product incompleet is en/of de originele verpakkingsmaterialen ontbreken, valt dit niet onder een DOA en worden er verlieskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor producten die kapot zijn, zwaar beschadigd zijn of die worden geretourneerd met een geschreven tekst/stickers/tape op de originele verpakking.
Bij ontvangst wordt een DOA-product getest. Als blijkt dat het product daadwerkelijk defect is en de oorzaak niet ligt in gebruikersfouten, wordt er zo snel mogelijk een nieuw product opgestuurd als de betreffende fabrikant een DOA-procedure aanbiedt.
Indien tijdens het testen blijkt dat het product geen gebreken vertoont, brengen wij € 25,00 aan onderzoekskosten in rekening. Indien wij het product moeten retourneren, brengen wij € 10,00 extra in rekening.
Defect product binnen garantieperiode
Als het product binnen de garantieperiode van BNS defect raakt, kunt u via onze RMA-procedure aanspraak maken op garantie. Nadat u een RMA-formulier hebt ontvangen, kunt u het product retourneren.
Na ontvangst wordt het product getest op functionaliteit. Als blijkt dat het product daadwerkelijk defect is, wordt het product ter reparatie aangeboden aan de fabrikant. Na reparatie wordt het product geretourneerd. Als het product niet in aanmerking komt voor reparatie, wordt een gelijkwaardig vervangend product aangeboden.
Indien tijdens het testen blijkt dat het product geen gebreken vertoont, brengen wij € 25,00 aan onderzoekskosten in rekening. Indien wij het product moeten retourneren, brengen wij € 10,00 extra in rekening.
Indien het defect is veroorzaakt door zaken die door de betreffende fabrikant zijn uitgesloten (bijv. blikseminslag, waterschade, etc.), wordt het product niet als garantie behandeld. Het product valt dan onder reparatie bij BNS. Indien niet voor reparatie wordt gekozen, worden er € 25,00 aan onderzoekskosten in rekening gebracht, plus € 10,00 indien wij het product moeten retourneren.
Defect product buiten garantieperiode
Wanneer de garantietermijn is verstreken of er een product wordt aangeboden dat niet door BNS is geleverd, dan worden er € 25,00 aan onderzoekskosten in rekening gebracht, plus € 10,00 indien wij het product moeten retourneren.
Na onderzoek zal BNS u een offerte sturen met de geschatte reparatiekosten of een voorstel voor een vervangend product.
Prijzen reparatie
Indien de reparatiekosten hoger zijn dan € 50,00 of > 35% van de adviesprijs, ontvangt u een offerte. Indien de kosten lager zijn dan het genoemde bedrag en het percentage van een nieuw product, wordt het product gerepareerd zonder offerte.
Verkeerd product ontvangen
Als u een product heeft ontvangen dat niet aan uw bestelling voldoet, bieden wij u allereerst onze excuses aan. Neem zo snel mogelijk contact met ons op, dit kan telefonisch of per e-mail naar sales@bns.nl en wij zorgen voor de snelst mogelijke levering van het juiste product.
U ontvangt ons RMA-formulier voor de retourzending. Na ontvangst van ons RMA-formulier dient het verkeerd geleverde product binnen 5 werkdagen in ons bezit te zijn. Indien blijkt dat dit inderdaad het verkeerde product is, wordt er zo spoedig mogelijk een nieuw product verzonden.
Het verkeerd ontvangen product moet ongeopend en in de originele verpakking worden geretourneerd. Is dit niet het geval, dan valt dit niet onder een verkeerd ontvangen product, er worden verlieskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor producten die kapot zijn, zwaar beschadigd zijn of die worden geretourneerd met labels, stickers of tekst op de originele doos.
Verkeerd product besteld
Het kan zijn dat u het verkeerde product heeft besteld en dit wilt retourneren. Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op, dit kan telefonisch of per e-mail naar sales@bns.nl en wij zorgen voor de snelst mogelijke levering van het juiste product(en).
U ontvangt ons RMA-formulier voor de retourzending. Na ontvangst van ons RMA-formulier moet het verkeerd geleverde product binnen 7 kalenderdagen in ons bezit zijn.
Het verkeerd bestelde product moet ongeopend en in de originele verpakking worden geretourneerd. Is dit niet het geval, dan valt dit niet onder een verkeerd besteld product, er worden verlieskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor producten die kapot zijn, zwaar beschadigd zijn of die worden geretourneerd met labels, stickers of tekst op de originele doos.
Het is niet mogelijk om producten te retourneren indien de producten speciaal voor u zijn besteld. BNS heeft voor deze specials geen recht op retour van de fabrikant.
Transportschade levering
Bij schade bij levering, ontstaan door transport, dient dit te worden aangemeld bij de vervoerder en binnen 24 uur na levering te worden gemeld bij BNS via sales@bns.nl. Onze salesafdeling zal de melding onderzoeken en een reactie geven in de vorm van een retournummer (RMA-formulier) of een afwijzing. Wij kunnen pas een onderzoek starten als alle informatie volledig is aangeleverd en, in geval van transportschade, de schade schriftelijk is aangemeld bij de vervoerder.
Inpakken en verzenden
Producten die naar BNS worden geretourneerd, worden alleen in behandeling genomen als de verpakking van de zending is voorzien van het retourlabel van het RMA-formulier en het resterende gedeelte van het RMA-formulier is voorzien van de handtekening voor akkoord met de RMA-procedures en -voorwaarden.
En nogmaals:
- VERPAKKING , bij verkeerd bestelde producten of commerciële retourzendingen dient het product ongeopend en origineel verpakt te zijn, altijd in een omdoos te worden geretourneerd (geen labels of andere stickers met tekst op de originele doos). Indien dit niet het geval is, dan valt dit niet onder een verkeerd ontvangen product, er worden verlieskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook voor producten die kapot, beschadigd, beschreven en/of bedekt zijn.